• 02.04.2017
  • 12.45

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna

 

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna jest kolejnym etapem rekrutacji po analizie dokumentów aplikacyjnych. Jeżeli zostałeś na nią zaproszony to znaczy, że stoi przed Tobą duża szansa uzyskania pracy. Pracodawca chce poznać Cię osobiście. Chce zweryfikować, usystematyzować wiedzę na Twój temat, uzyskaną podczas lektury dokumentów aplikacyjnych oraz dowiedzieć się czegoś więcej o Tobie i Twoich dotychczasowych doświadczeniach.

CHARAKTER ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ

  • rozmowa kwalifikacyjna to rodzaj gry, która polega na zadawaniu pytań - i jak każda gra ma określone reguły
  • podczas rozmowy pracodawca chce się dowiedzieć: dlaczego tu jesteś? co możesz zrobić dla firmy? jakiego rodzaju osobą jesteś?
  • pracodawca chce poznać również kompetencje przyszłego pracownika np.:umiejętność komunikacji słownej, umiejętności interpersonalne, rozwiązywania problemów, pracy w stresie, poszukiwania i selekcji informacji; a także wiedzę specjalistyczną; kryteria są dobierane w zależności od stanowiska, na które odbywa się rekrutacja; zazwyczaj jedna rozmowa nie wystarczy, możesz uczestniczyć w kilku spotkaniach o różnym charakterze i z różnymi osobami

RODZAJE ROZMÓW KWALIFIKACYJNYCH

  • standardowa rozmowa kwalifikacyjna składa się z kilku następujących po sobie punktów: po krótkim przedstawieniu, pracodawca udziela informacji o firmie oraz o stanowisku i obowiązkach przyszłego pracownika, następnie będzie chciał uzyskać informacje o kandydacie i da mu możliwość zaprezentowania się, poprosi o wyjaśnienie czy uszczegółowienie informacji zawartych w dokumentach aplikacyjnych, na koniec poprosi kandydata o pytania, to też jest czas na negocjacje płacowe
  • rozmowa w stresie - pracodawca chce sprawdzić, jak radzisz sobie w trudnych sytuacjach, może więc zachowywać się złośliwie lub kazać długo na siebie czekać, czy długo milczeć po Twoich wypowiedziach, bądź podważać Twoje kwalifikacje
  • rozmowa przesiewowa - jej zadaniem jest wyłonienie tych osób, które nie spełniają wymagań oferowanego stanowiska; rozmowa ogranicza się do zadawania kandydatowi pytań według wytycznych i omawiania poszczególnych punktów życiorysu, by wyłapać nieścisłości i upewnić się, czy kandydat spełnia wymagania
  • rozmowa z/przed komisją - jest to często praktykowana forma rozmowy; będziesz miał więcej niż jednego rozmówcę (2-3 osoby), najczęściej pytania będzie zadawała tylko jedna z nich, pozostałe będą się przyglądać i słuchać; komisja może postawić przed Tobą problem do rozwiązania w celu sprawdzenia Twojego sposobu rozumowania i wykorzystywania wiedzy i umiejętności w praktyce
  • rozmowa grupowa - pracodawcy stosują te formę rozmowy, gdy chcą sprawdzić jak kandydat zachowuje się w większej grupie osób i jak używa swojej wiedzy i umiejętności do przekonywania innych i zdobywania poparcia dla swoich tez; w ten sposób sprawdza się cechy przywódcze przyszłego menedżera czy komunikatywność pracownika obsługi klienta
  • rozmowa przez telefon - ma charakter przesiewowy i stosowana jest dla wyjaśnienia wątpliwości powstałych w trakcie analizy życiorysu i czy rzeczywiście warto spotkać się z danym kandydatem osobiście

PRZYGOTOWANIE DO ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ

  • dostanie się na rozmowę kwalifikacyjną jest dużym sukcesem; jeżeli nie chcesz zmarnować szansy na znalezienie pracy, musisz się dobrze przygotować do spotkania z pracodawcą
  • zbierz informacje o firmie, poznaj jej organizację, pozycję na rynku, plany rozwoju konkurencję a także specyfikę, charakter relacji pomiędzy pracownikami, wartości (elementy kultury organizacyjnej), warto zdobyć informacje dotyczące polityki personalnej, perspektyw rozwoju w tej firmie
  • usystematyzuj wiedzę o sobie, o swoim wykształceniu, doświadczeniu, kwalifikacjach; przeanalizuj jakie są twoje mocne i słabe strony w związku ze stanowiskiem, o które się ubiegasz, jakie sukcesy masz na swoim koncie, przypomnij sobie również trudne, problemowe sytuacje, z którymi miałeś do czynienia i jak sobie z nimi poradziłeś, jakie są Twoje plany na przyszłość
  • zastanów się, o co możesz zostać zapytany, które zagadnienia związane z Twoimi kwalifikacjami czy doświadczeniem mogą zostać poruszone w trakcie rozmowy, które kwestie z życiorysu mogą wymagać wyjaśnienia
  • zastanów się nad tym, czego oczekujesz od pracodawcy, czego chciałbyś się dowiedzieć, przygotuj sobie rozsądne pytania
  • zbierz dokładne informacje o spotkaniu: gdzie się odbędzie (upewnij się jak dotrzeć do firmy), jak długo będzie trwało, jaki będzie miało charakter
  • przygotuj kopie dyplomów, certyfikatów, zaświadczeń potwierdzających Twoje wykształcenie oraz pisemne referencje

W TRAKCIE ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ

  • pierwsze wrażenie, jakie wywrzesz na pracodawcy, ma bardzo duży wpływ na jego późniejszą decyzję
  • bądź kilka minut przed czasem (spóźnienia są niedopuszczalne), jeżeli wydarzyło się coś, co uniemożliwi Ci dotarcie na czas, poinformuj o tym telefonicznie pracodawcę
  • ubierz się odpowiednio, zazwyczaj obowiązuje strój elegancki, ale odpowiedni do okazji i charakteru firmy
  • przywitaj się w sposób swobodny, ale zdecydowany - uścisk dłoni, kontakt wzrokowy, uśmiech są bardzo ważne w pierwszej chwili
  • bądź nastawiony pozytywnie i entuzjastycznie - idź na rozmowę w roli zwycięzcy, jednak nie udawaj kogoś kim nie jesteś, bądź sobą
  • na wszystkie pytania staraj się odpowiadać w sposób konkretny i logiczny, rzetelnie i wyczerpująco - ale nie za długo; lepiej krótko i treściwie, ale bez odpowiedzi "tak" i "nie" - znajdź złoty środek
  • bądź wiarygodny, nie przedstawiaj fałszywych informacji i nie staraj się zaprezentować zgodnie z oczekiwaniami firmy, jeżeli ich nie spełniasz; jeżeli nie znasz odpowiedzi na pytanie - przyznaj się do tego, zamiast udawać, że wiesz i wymyślać odpowiedź
  • mów o sobie pozytywnie, chwal się osiągnięciami i nie obawiaj się pytań o swoje słabe strony czy niepowodzenia - powiedz jakie wnioski wyciągnąłeś po ewentualnych porażkach
  • ważne abyś nawiązał i utrzymywał kontakt wzrokowy z rozmówcą, prezentował otwartą postawę ciała - nie krzyżuj rąk ani nóg, nie kiwaj się, nie "pstrykaj" długopisem; słuchaj uważnie pytań i postaraj się dostosować tempo wypowiedzi do sposobu mówienia osoby rekrutującej

PYTANIA PRACODAWCY DO KANDYDATA:

Większość pytań, które usłyszysz podczas rozmowy, możesz przewidzieć. Oto niektóre z nich:

  • Opowiedz w kilku zdaniach o sobie, jaką jesteś osobą?
  • Co spowodowało, że wybrałeś taki, a nie inny kierunek studiów?
  • Co naprawdę chcesz robić w życiu?
  • Jaka jest Twoja wymarzona praca?
  • Dlaczego chciałbyś pracować w naszej firmie?
  • Dlaczego jesteś zainteresowany pracą na tym stanowisku?
  • Dlaczego uważasz się za osobę, która nadaje się na to stanowisko?
  • Dlaczego powinniśmy Cię zatrudnić?
  • W jaki sposób mógłbyś przyczynić się do rozwoju naszej firmy?
  • W jakim środowisku pracy czujesz się najpewniej?
  • Jakie cechy powinien posiadać dobry menedżer?
  • Czego nauczyłeś się na swoich błędach?
  • Co zmieniłbyś w swoim życiu, gdyby dano Ci taką szansę?
  • Jakie są Twoje mocne i słabe strony?
  • Jakie są Twoje plany zawodowe na najbliższe pięć lat?
  • Jakie są Twoje długo i krótkoterminowe cele i jak zamierzasz je osiągnąć?
  • Opisz sytuację, kiedy musiałeś przekonać grupę do swojego punktu widzenia? Jak to zrobiłeś?
  • Opisz trudną sytuację ze swojego życia i powiedz jak sobie z nią poradziłeś?
  • Jakie są Twoje oczekiwania finansowe? Jakie są Twoje oczekiwania wobec nowego miejsca pracy, nowego pracodawcy?

TWOJE PYTANIA DO PRACODAWCY: 

Jeżeli dostaniesz czas na zadawanie pytań wykorzystaj go właściwie. Zastanów się nad tym, czego chciałbyś się dowiedzieć o potencjalnym pracodawcy i oferowanym stanowisku pracy? Oto przykładowe pytania:

  • Jakie będą moje obowiązki i zakres zadań?
  • Jakie możliwości rozwoju oferuje firma? Jakie są możliwości rozwoju na tym stanowisku?
  • Jak wygląda program szkoleń i rozwoju pracowników?
  • Kto będzie moim przełożonym?
  • W jakim zespole będę pracować?
  • Jak sytuuje się oferowane stanowisko w strukturze firmy?
  • Jak wygląda proces oceny i promocji pracowników?
  • Jakie są oczekiwania pracodawcy wobec nowego pracownika?
  • Jak wygląda proces adaptacji nowego pracownika w firmie?
  • Jakie są plany firmy na najbliższe lata? W jakim kierunku firma chce się rozwijać?
  • Jaki jest styl zarządzania firmą?
  • Jaki jest następny krok w procesie rekrutacji?
  • Kiedy mogę się spodziewać informacji o wynikach dzisiejszej rozmowy?

 

Inne wpisy z Bazy wiedzy